منتدى شباب مسرح القديس بروفوريوس بديروط الشريف
مرحبا بوجودك معنا فى منتدى مسرح القديس بروفوريوس يشرفنا انضمامك الى فريق برروفوريوس بالتسجيل معنا فى المنتدى ومشاركتنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بوجودك معنا فى منتدى مسرح القديس بروفوريوس يشرفنا انضمامك الى فريق برروفوريوس بالتسجيل معنا فى المنتدى ومشاركتنا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

اسكتش عايز تبقى ايه لما تكبر

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

1اسكتش عايز تبقى ايه لما تكبر Empty اسكتش عايز تبقى ايه لما تكبر الثلاثاء 22 مايو - 15:13

Admin

Admin
Admin

لقاء بين الكوتش والشاب توني (شخص يلبس قناع) يلبس فوقه قبعة رجل المطافي اكبر من رأسه بحيث تغطي جزء من وجهه و يضع فوق القبعة كاب عادي ، اذا لم تتوفر قبعة رجل المطافي يمكنك استخدام خوزة المهندسين المعمارين او اي وظيفة تتوافق معها قبعة معينة
كوتش
اهلا بيكم يا اصحابي ... النهاردة عايزين نجاوب على سؤال مهم جدا " ايه هدفك في الحياة؟" و عشان نجاوب على السؤال المهم ده محتاجين مساعدة حد تاني ... صديقنا توني ... محتاجين ننادي عليه بصوت عالي يا ت ت وووو نننن يييي
توني
(يدخل و يضع القبعتين على رأسه بحيث لا يرى طريقه)
كوتش
اهلا و سهلا بيك يا توني ... انا مش مصدق نفسي ... انت مستخبي جوه الخوذة ديه ازاي ... ايه اللي حصلك؟
توني
انا سمعت انكم عايزين تسألوني عن هدفي في الحياة فقلت انقي خوذي المخصوصة و كاباتي و اجي بيها
كوتش
انا ملاحظ انها مخصوصة جدا ... لكن يا ريت تسمح لي اشيلها شوية عشان نعرف نتكلم معاك و نشوف وشك كويس . دلوقتي بقى محتاج اعرف ايه المميزات المخصوصة في الخوذة بتاعتك ديه غير انها اكبر من الحلة...
توني
ايه المميزات ؟ انت فاكر ان الموضوع بسيط ... احنا اتناقشنا في الفصل بتاعنا عن ايه هي اهم حاجة ممكن ناخدها في الشنطة بتاعتنا اذا قررنا نقوم برحلة في الحياة ... و انا جبت الحاجات ديه عشان اخدها معايا في الشنطة
كوتش
و ايه اللي يخليك تاخد الخوذة ديه و الكاب معاك في الشنطة؟
توني
عشان احنا بنتكلم عن هدف حياتنا و انا نفسي لما اكبر اكون راجل مطافي .
كوتش
اه فهمتك ... طب و ايه علاقة ده بالكاب اللي كنت حاطه فوقيها؟
توني
ما هو انا كمان عايز اكون مدرب كورة ... اروح انقذ الناس لما تحصل حريقة و بعدين اخد عربية المطافي على الاستاد عشان احضر ماتشات الكورة مع فريقي!
الملك
انا قلقان بس لحسن ما تقدرش تاخد عربية المطافي و تروح بيها الاستاد
توني
هو في حد يقدر يمنعني ... انا اشغل السرينة فكل العربيات توسع لي و لو حد اعترض طريقي اطلع خرطوم المية و ارش عليه المية ( يحاول الملك ان يقاطعه) و لو ما سمعوش الكلام ممكن انزل السلم....
كوتش
يا توني ... انا اسف واضح انك متلخبط شوية
توني
انا متلخبط ؟! احنا بنتكلم عن هدفنا في الحياة ... ما فيش اي حاجة متلخبطة عندي ... انا عارف اني عايز اطلع راجل مطافي او مدرب كورة ... أو ممكن اكون طيار و لو يعني في امكانية اكون رائد فضاء مش هايضر ... بص غالبا انا هاكون رائد فضاء
كوتش
احنا النهاردة بنتكلم عن هدفك في الحياة و ده اكبر بكتير من الشغلانة اللي عايز تشتغلها لما تكبر
توني
يعني ده اهم من اني اكون مدرب كورة ؟
كوتش
اهم من انك تكون مدرب كورة
توني
طب مفروض يكون هدفي عامل ازاي؟
كوتش
عشان تعرف هدفك لازم تتكلم مع الشخص اللي عملك
توني
يعني لازم اتكلم مع الله.
كوتش
مظبوط ... هو اللي خلقك و هو عنده هدف من حياتك
توني
يعني انا مش مفروض احقق اهدافي الخاصة ؟
كوتش
لا طبعا ... لأنك لو نفذت اهدافك و بس مش احسن حاجة لأن ربنا خلقك عشان اهداف مخصوصة هو عملها .... محتاجين نعرفها عشان كده هانقابل مرشد سياحي خبير في عالم الرحلات و بعد كده اتكلم معاك تاني
يترك توني المسرح و يتم الانتقال لاسكتش "الرائد للرحلات و الاستكشافات"
الرائد للرحلات و الاستكشافات
كوتش يستضيف و يستقبل الاستاذ رائد من شركة "الرائد للرحلات و الاستكشافات" . الاستاذ رائد شخصية مضحكة يلبس لبس يدل على السياحة او ملابس التسلق . يعلق حقيبة سفر عصرية على ظهره . قد يلبس قبعة ... ملابسه مبتكرة بالطريقة التي تجعله اقرب إلى شخصيته.
هناك شيئان هامان يجب ان يكونا مع الاستاذ رائد و هما خريطة طرق كبيرة و مغناطيس مخبأ في التي شيرت التي يلبسها. المغناطيس يفضل ان يكون قوي بالدرجة التي يمكنها ان تؤثر في ابرة بوصلة و يجعلها تتحرك
كوتش
اصحابي و صحباتي ... احب اقدم لكم صديقي الاستاذ رائد ... الاستاذ رائد هو صاحب شركة "الرائد للرحلات و الاستكشافات... اتفضل معانا يا استاذ رائد...
رائد
اجي فين؟ عندك هنا ... sure بكل تأكيد
كوتش
يا استاذ رائد احنا عارفين ان حضرتك عندك خبرات كتيرة في دنيا الاستكشافات و الرحلات و ده يخليك اكيد تعرف كمان عن هدف رحلة حياتنا .. عشان كده عايزين نعرف منك ...
رائد
اذا كنت محتاج خبير فانت بدون شك واقف قدام خبير عظيم ... اللي هو أنا .. لكن انا ملاحظ انك كده مش باين عليك اي نوع من الخبرة و خايف لو اتكلمت تتوه مني و لو تهت يبقى انت في الحالة ديه محتاج مساعدة شركة " الرائد للرحلات و الاستكشافات" (يشير إلى نفسه)
كوتش
طيب المهم .. عايز اسألك شوية اسئلة...
انا شايف انك شغلانتك في عالم الارشاد السياحي ... يعني كل شغلك سفر و رحلات ... عايز اعرف ايه سر شغلانتك؟ ازاي اكون مرشد سياحى ... ايه اللي بتستخدمه معاك عشان يساعدك في معرفة الطريق و السفر ...
رائد
شوف ... اول حاجة لازم تعرفها هي المكان اللي انت رايح عليه ... محطة وصول الرحلة...
كوتش
كويس ... يا ترى ايه هي المحطة اللي انت رايح ليها ...
رائد
ده مش شغلي ... المهم انت تكون عارف انت رايح على فين و انا مهمتي اساعدك.
كوتش
احنا عايزين نروح نقعد علطول مع ربنا في السما اول ما حياتنا تنتهي هنا على الارض...
رائد
ده شكله مكان حلو قوي للزيارة ... لكن انا عمري ما وديت حد هناك قبل كده ... اممممم
كوتش
يا استاذ رائد انت ممكن تساعدنا لو قلت لنا سر كمان من اسرار شغلانتك الجميلة ديه.
رائد
خد بالك من السر العظيم ده بتاع خبراء الرحلات و الاستكشافات ... ( يخرج الخريطة و يفردها امامه) خبير السفر و الرحلات لازم يكون معاه خريطة تعرفه الطريق اللي يمشي فيه عشان يروح المكان اللي هو عايزه .... بس انا ماعرفش ايه نوع الخريطة اللي ممكن تودي على السما...
كوتش
انا هاستخدم الكتاب المقدس
رائد
كتاب مقدس؟ انا عمري ما استخدمت كتاب مقدس في رحلاتي قبل كده.
كوتش
عشان النوع ده من الرحلات احنا هانحتاج كتاب مقدس... شوف كده مكتوب ايه في الكتاب المقدس " لانكم بالنعمة مخلّصون بالايمان وذلك ليس منكم.هو عطية الله.ليس من اعمال كي لا يفتخر احد"
رائد
ايه معنى الكلام ده بالظبط؟
كوتش
"مخلصون" يعني نجينا من العقاب اللي كان مفروض ناخده على كل شئ خاطئ احنا عملناه .. لما نجينا من العقاب نقدر نعيش مع الله في السماء بعد ما تنتهي حياتنا هنا على الارض .. كمان الاية ديه بتقول ان الخلاص ده هدية .. عطية من الله ... نقدر نستلم الهدية ديه اول ما نآمن بالرب يسوع كمخلص لحياتنا..
رائد
يعني انت عايز تروح للسما و اللي مقدم لك الدعوة ديه واحد اسمه يسوع ... اللي خلصك من الخطية؟
كوتش
تمام ... مظبوط ... لكن في رحلتنا هنا على الارض محتاجين نمشي في الطريق الصحيح ... و مش عارف اذا كان عندك حاجة تساعدنا اننا نعمل كده و لا لأ ... هو في اي حاجة تانية بتاخدها معاك في الرحلة غير الخريطة يا استاذ رائد؟
رائد
بكل تأكيد ... انت محظوظ جدا عشان انت معاك خبير زيّ يقولك انك محتاج بوصلة ... البوصلة هاتحدد لك اي اتجاه مفروض تمشي فيه ... بالبوصلة هاتكون الخريطة ليها معنى لأن البوصلة هاتحدد لك (مشيرا بيديه ) فين الشمال و الجنوب و الشرق و الغرب.
كوتش
ممتاز ... يا ريت توريني البوصلة بتاعتك
رائد
بكل تأكديد ( يبدأ في البحث في جيوبه و لا يجد شئ) كانت موجوده هنا معايا ... في الجيب ده ... لأ ... يمكن في ده ... لأ ...
كوتش
( يخرج واحده من جيبه) بالصدفة أنا معايا واحدة ... بس ممكن حد منكم (يشير إلى المتفرجين) يتفضل يجي هنا عشان نجرب البوصلة و نعرف معاه ازاي بتشتغل ( اتفق مع احد المتطوعين على المساعدة و ان يقلد شكل سهم البوصلة في اتجاهه نحو الشمال)
خلينا نفترض اني عايز اروح على البيت
رائد
انا اقدر اوصلك ...
كوتش
البيت هنا في اقصى الشمال
رائد
مظبوط لازم نمشي في نفس الاتجاه اللي بتشاور عليه البوصلة.
كوتش
و لو مشينا بالظبط في الاتجاه ده ...
رائد
و على حسب ما الخريطة بتقول
كوتش
و على حسب الخريطة ... اكيد هانوصل البيت
رائد
مظبوط.
كوتش
انا عايز اقولك البوصلة ديه بتشبه وجود هدف لحياتنا ... ربنا خلقنا عشاننحقق أهدافه، وهنكون ماشيين في الطريق الصح طول ما إحنا بنعيش حياتنا عشان نحقق الهدف اللي ربنا خلقنا عشانه
ربنا خلقنا عشان نحبه ... عملنا عشان نكون جزء من العيلة بتاعته .. لدرجة انه خلقنا على نفس شكل المسيح و عشان نعيش بقوة المسيح ... الله خلقنا عشان نساعد الناس و كمان نقولهم عن الرب يسوع
رائد
إستنى ... إستنى تقصد إيه بالأهداف دي
كوتش
مثلاً: ربنا خلقنا عشان نحبه ... عملنا عشان نكون جزء من العيلة بتاعته .. لدرجة انه خلقنا على نفس شكل المسيح و عشان نعيش بقوة المسيح ... الله خلقنا عشان نساعد الناس و كمان نقولهم عن الرب يسوع
رائد
ياه دي حاجات كتيرة نقدر نعملها لله
كوتش
بالظبط وده مثال للاهداف اللي ربنا خلقنا عشان نحققها وده عامل بالظبط زي مشينا على حسب اللي بتقوله البوصلة ... لما بنمشي في حسب كلام ربنا فاحنا بنتبع الشخص الثابت اللي ما بيتغيرش، احنا بنتبع الله ...
رائد
استنى عندك ... انا مرشد سياحي ... و عندي طريقة احسن ... انا مش ها عمل كل الاهداف اللي ربنا عايزني اعملها ... انا عايز اعمل اهدافي ( يأخذ منه البوصلة)
شايف ازاي ... أنا اقدر استخدم البوصلة كويس قوي ... كل اللي هاعمله انا امشي على حسب السهم بتاعها ما يقول ... مش ممكن اللي بيحصل شايف السهم بيشاور عليّ (يتحرك مع ابراز ان السهم يشير عليه في كل موضع)
كوتش
غريب اللي بيحصل ده ... سهم البوصلة مبقاش بيشاور على اتجاه الشمال و بقى بيشاور علطول عليك!
رائد
يمكن عشان المغناطيس الجميل اللي موجود تحت التي شيرت بتاعتي هنا
كوتش
طبعا هو ده السبب ... انت ليه حاطط مغناطيس تحت هدومك؟
رائد
عشان البوصلة تشاور عليّ في كل وقت لأني انا عايزاتحكم في حياتي بالطريقة اللي تريحني عايز انفذ كل اهدافي.
كوتش
لكن لو كملت بنفس الطريقة انت هاتوه بكل تأكيد ... انت هاتمشي بمزاجك مش على حسب الخطة اللي ربنا حططها لك ... انا ممكن اساعدك
رائد
تساعدني ؟! ازاي؟
كوتش
اول حاجة محتاج انك تشيل المغناطيس ده ( ينزع المغناطيس)
رائد
اي اي
كوتش
دلوقتي سهم البوصلة بيشاور على فين ؟
رائد
بيشاور ناحية الشمال
كوتش
هو ده اللي ربنا عايزه انك تتبعه هو و في الاسابيع اللي جاية هانتعلم ايه الخمس اهداف اللي عايزنا نعملها ... هانعرف ليه احنا موجودين هنا على الارض؟
رائد
ليه احنا هنا؟!
كوتش
ربنا خلقنا عشان نحقق اهدافه زي ما مكتوب بالظبط في الاية اللي بعد الآية اللي قلتها لك من شوية لاننا نحن عمله مخلوقين في المسيح يسوع لاعمال صالحة قد سبق الله فاعدها لكي نسلك فيها افس 2 : 10
رائد
طب انا محتاج استلف البوصلة بتاعتك ... لأن شكلي لازم اعمل الرحلة ديه و اتمنى اني اعرف السكة ... مع السلامة
كوتش
مع السلامة
تونى إيه رأيك في رائد الخبير بتاعنا.
توني
متهيألي كل اللي كان بيفكر فيه هو نفسه وبس.
كوتش
أعتقد كده
توني
دي حاجة مش كويسة؟ مش كده.
كوتش
طبعاً، بس خلي بالك ساعات كتير إحنا بنعمل زيه، عشان كده لازم نفتكر دايماً اننا لازم نحقق أهداف الله وفي الاسابيع الخمسة اللي جاية ها نتعلم ازاي ننفذ 5 من الاهداف ديه ودلوقتي خلونا نصلي:

يا رب احنا بنشكرك من اجل انك ارسلت لينا المسيح عشان نعرف السكة اللي مفروض نمشي فيها عشان نكون معاك في السما ... نشكرك عشان انت خلقتنا لتحقيق اهدافك .. من فضلك افتح قلبنا عشان نكون جاهزين نتعلم الاهداف ديه و نكون مشتاقين اننا ننفذها ... في اسم المسيح امين. صلوا من اجلى الامتحانات جااااااااااااية

https://masrahnaa.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]