منتدى شباب مسرح القديس بروفوريوس بديروط الشريف
مرحبا بوجودك معنا فى منتدى مسرح القديس بروفوريوس يشرفنا انضمامك الى فريق برروفوريوس بالتسجيل معنا فى المنتدى ومشاركتنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بوجودك معنا فى منتدى مسرح القديس بروفوريوس يشرفنا انضمامك الى فريق برروفوريوس بالتسجيل معنا فى المنتدى ومشاركتنا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

هللو للرب يا كل الارض

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

1هللو للرب يا كل الارض Empty هللو للرب يا كل الارض السبت 26 مايو - 3:16

anton nabel

anton nabel
عضو بروفريوسي
عضو بروفريوسي

مسرحية هللوا للرب يا كل الأمم
مقدمة السماء للبابا شنودة
يبداء الكورال وترنيمة نسيت
يدخل السيد المسيح حامل الصليب ليستقبله مجموعة من اليهود بالأهانة والضرب وتضع احد الشبات اكليل الشوك على رأس المسيح يظهر الشيطان من وسط الشعب مرتدى بدلة سوداء ونظارة سوداء ...............الجمهور ويسخر بالسيد المسيح قائلا
الشيطان: ها ها ها انتم فاكرين ان المسيح أتصلب من 2000 سنة مساكين وجهلة. المسيح بيتصلب كل يوم بينكم وقدامكم وانتم اللى بتصلبوه بأعمالكم وشركم اللى انا زرعته فيكم انت وأنت وانتم كلكم صلبتم المسيح وبتصلبوه زى ما اليهود والرومان صلبوه، قصة بحب أتفرج عليها كل يوم، كل ساعة كل دقيقة شايفين المسيح..........منكم انتم. ها ها ها ((ينظر الشيطان الى السيد المسيح))
ويقول: ها...... دول ولادك يا مخلص. هما دول بناتك اللى مت عشانهم شوف بيعملوا فيك ايه ها ها ها......اين هى قوتك، اين هو سلطانك، اين هو مجدك اين هو بهاء عظمتك يا ملك الملوك ورب الارباب ها ها ها........ ها ها ها يخرج الشيطان من المسرح، وتستمر الترنيمة حتى موت المسيح يترك المسيح على الارض ويخرج مجموعة الشباب والشبات من المسرح ظلام على المسرح ليخرج المسيح استعدادا للقيامة بعد ظلام المسرح.......هام جدا....... .........مجموعة من الملائكة فى حرب مع الشياطين فى............تنتهى بانتصار الملائكة على الشياطين، ينفجر الحجر ويخرج السيد المسيح فى بهاء مجده وسلطان القيامة بملابس..........وعلى رأسه تاج وفى يديه مفتاح الحياة ليضع الشيطان تحت قدميه واثناء ذلك ينشد الكورال ويخرج الشيطان من المسرح مهزوم قائلا ((مالك ومالى يا ابن داود سحقتنى))
الكورال ترنيمة القيامة ((حرقتنى وانتصرت على)) بعدها يفتح السيد المسيح الفردوس وسط مجموعة من الملائكة وسلم عليه بخار زيتى يبداء السيد المسيح فى الصعود الى أعلى حتى يقف باعلى المكان رافع يديه لتسجد الملائكة كلها فى منظر المسيح وسط الملائكة

الأنتحار
((تفتح الستار على رامى جالس مطول دقنه ورامى كل كتبه على الأرض يدخل عليه أ نبيل مدرس مدارس الأحد وامين خدمته يدخل عليه باستغراب))
أ نبيل: ايه ده يا ابنى بتعمل فى نفسك كده ليه رامى:ينظر اليه بحزن......أ نبيل.....
نبيل:ايه اللى انت عملته ده معقول ده رامى ابن المسيح ليه يا ابنى تحزن قلب المسيح اللى جواك ؟ وايه ده خمرة وبيره وسجاير............المكان علشان ايه كل ده ايه اللى جرى فى الدنيا يا ابنى
رامى:ارجوك اللى فينى مكفينى مش حضرتك والزمن هلاقيها منك ولا من ابويا ؟
نبيل:أبوك راجل مسكين عايز يفرح بك رباك وكبرك وخلاك راجل مهندس بكره تتخرج وتبقى سنده. ابوك جالى الكنيسة وهو بيبكى ويقلى تعالى الحق رامى قافل على نفسه الباب ومش عايز يكلم حد الدنيا يا ابنى بخير احكيلى......... مالك ممكن اقدر اساعدك
رامى:متقليش خير الدنيا فيها خيانة خيانة بشعة ومن مين من اعز اصحاب ليا.......
نبيل:حيانة.....يا ساتر يا رب انا مش فاهم وضح اكتر
رامى:الصاحب اللى انا أئتمنته على سرى وحياتى فؤجئت انه خطب الانسانة اللى بحبها وقال ايه جاى يفرحنى على خطوبته
نبيل:وهل هى يا ابنى باصتلك او بينتلك شعورها نحيتك يعنى يا ترى هى كمان بتبادلك بنفس الشعور ولا ده حب من طرف واحد
رامى:كل كلامها ليا.....كل طريقة تعاملها معايا بيأكد انها بتحبنى. ده انا ياما ساعدتها فى المشاريع بتاعتها وكان كلامها رقيق ليا. انا وهى كان بينا حب كبير
الخادم:انت فاهم يا رامى معنى الحب ايه ؟ فيه فرق كبير بين الحب والاعجاب الحب مش بصة ولا ضحكة الحب قوة وعاطفة مقدسة بين أثنين ثالثهم المسيح والحب علشان يبقى حب لازم يكون من طرفين وعلشان يحافظوا على الحب ده لازم يكونوا ناضجين روحيا وجسديا وعاطفيا وماديا. ويبارك حبهم المسيح علشان ينتهى بالارتباط وحكمة يا صاحبى أقولها لك الحب مفهوش ندم ولازم يتبنى على صخر
رامى:بس انا مش متخيل حياتى من بعدها انا مشفتش حب زى الحب اللى كان بينا
الخادم:لك حق تقول كدة لأنك أظاهر مدقتش طعم المسيح وحبه اللى حبك بيه. حبه اللى يغنيك عن اى حب. ده انت يا حبيبى اتسفك علشانك دم وثمنه غالى قوى ازاى يابنى تبيع نفسك بالرخيص.....حبيبى المسيح عايزك ليه ومستنيك اوعى تأجل
الكورال: اوعى تأجل
((يدخل الاب مهموم ويقعد على الكرسى ويدخل رامى من الجهة الأخرى))
رامى:صباح الخير يا بابا
الاب:صباح الخير يا ابنى يا ترى متشيك كده ورايح فين ؟
رامى:رايح اشوف النتيجة يا بابا
الاب:متتعبش نفسك يا ابنى النتيجة طلعت النهارده الصبح واصحابك كلهم نجحوا
رامى:ويا ترى حد قلك على نتيجتى
الاب:كل شئ يا ابنى قسمة ونصيب
رامى:مش فاهم.....يعنى يا ابويا انا سقط ؟
الاب:..........صامت
رامى:يبقى كده انا اترفت من الجامعة مستقبلى راح
الاب:لا يا ابنى ازاى تقول كده خيرها فى غيرها شوف كلية تانى وكمل فيها المهندسين يا ابنى ملوا البلد. ممكن تروح.......فى تجارة او اداب اهو علم وخلاص
رامى:نصيبى دايما الفشل فشل زريع فى كل حاجة مش حاسس بطعم النجاح فى حياتى. حياتى ودنيتى تعب سراب خيال وهم مستقبل اسود اسود اسود
((يخرج رامى الى خارج ويخرج ابوه وراه...........))
الكورال:حزين قلبى
((رامى يقف على شط النيل ليرمى نفسه))
رامى:انا لازم اخلص من حياتى اللى بقت مملة كلها ضياع يأس سواد. معلش يا ابويا كان نفسى افرحك بعد صبرك وتعبك معايا. كان نفسى اشيل الحمل. حمل أخواتى بدالك. فكرت فى عواطفى واحاسيسى وحياتى على حساب شقى ابويا ومستقبل اخواتى. انا جبان جبان مستحقش اعيش الموت ليه ارحم الموت ليه ارحم آه آه آه
((يرمى نفسه فى النيل))
الكورال يكمل حزين قلبى
السماء
رامى:ايه ده انا فين انا فى السماء. ياه ده مكان جميل قوى ومين دول اللى بيبصولى. ايوه دول الملائكة بس مالهم مالهم بيبصولى كده. وليه هما حزانى واكيد الملاك ده اللى هناك هو الملاك اللى معاه سفر الحياة. انا هسأله ممكن يكون اسمى مكتوب فى سفر الحياة. يا ملاك الرب انا اسمى رامى. رامى جرجس يا ترى اسمى موجود فى كتابك ؟
((الملاك يعطى اشارة لا))
رامى:لا مش ممكن. مش ممكن تكون حياتى ضياع فى الارض وضياع فى الابدية. ادونى فرصة. فرصة يا رب يا رب ده انت رحيم وكنت عارف كل ظروفى. ده انا حتى ابنك يا رب
الشيطان:ها ها ها بتعيط ليه وزعلان. عايز تدخل مدينة اورشليم كان غيرك أشطر يا حلو. ده انت وقعت وملقتش اللى.......... خلاص بقيت بتاعنا ملكنا
رامى:انا مش بتاعكم. انا بتاع ربنا انا كنت شماس
الشيطان:بس تبعتنا قوى قوى لغاية ما وقعت........رحته خمرة وسجاير مليت حياتك باليأس وقلبك بالسواد و.......عنيك. وقفلت كل الابواب المفتوحة لك لحسن ترجع وتوب. ودلوقتى انت بتاعنا تعالى يا ضيف الجحيم احزن حزننا وابكى بكانا واندم ندمنا طول............هاتوه واطرحوه فى الظلمة.........معانا ها ها ها

الترانيم 1- دخول المسيح نسيت 2- حرب الملائكة مع الشياطين موسيقى من 3- القيامة قيامتك يا يسوع الطائرة ......... العائلة .........دنيا............ الانتحار........... الاعتراف التوبة – توبة اوعى تأجل............ المنظر.........
الإعتراف
((يدخل عسكرى على مجدى))
العسكرى: عندك مقابلة يا مسجون
مجدى اكيد امى وابويا واخواتى
العسكرى لا يا خفيف ده...........وبصراحة خسارة فيك
مجدى مالك يا شويش........هو مين اللى جاى يقابلنى ده
ابونا انا يا مجدى
مجدى اتفضل يا ابونا
((ابونا يخلع الحذاء))
مجدى: لا يا ابونا الارض سقعة وكلها رطوبة
ابونا: يا ابنى انا لازم اخلع الحذاء لأنى انا جاى ازورك واخذ بركة المسيح هنا. انت نسيت ان ربنا يسوع المسيح قال سجنت فزرتمونى وانا بطبق وصية المسيح. انا بزور المسيح يا ابنى. قولى يا ابنى يا ترى ايه اخبارك ؟
مجدى: اتحكم عليا يا ابونا زى ما اتحكم على اصحابى الباقين. احنا نستاهل اللى........كنا عايشين حياتنا بالطول والعرض وكانت اخرتنا الضياع.
ابونا: اهى فترة يا ابنى وتعدى وأديك أتعلمت واكيد مش هترجع للشر تانى. انا عايزك يا ابنى تعترف قدام المسيح وتتوب من قلبك توبة نقية مفهاش رجوع وتعاهدنى قدام ربنا علشان انا ناوى آجى بكره ومعايا جسد ودم ربنا يسوع المسيح علشان اناولك فعايزك يا حبيبى تستعد
مجدى: علشان آخد جسد ودم المسيح يا ابونا لازم اعترف قدام ربنا بسر مخبيه بس خايف اندم على اعترافى ده لأنى عارف ايه عقابه
ابونا: خير يا ابنى
مجدى:يا ابونا انا سرقت ونهبت وزنيت و........كل حاجة بطاله فى حياتى وده بسبب معشرتى الرديئة لاصحاب الشر اللى عموا عنية. امى وابويا ربونا على معرفة المسيح واتربينا فى الكنيسة وده على ايديك بس الشيطان ضحك عليا وغوانى وسمعت كلامه ومشيت فى الخطية شربت سجاير من وراء ابويا وامى وبعدها الشيشة وبعدها المخدرات. كنت لازم أجيب فلوس علشان أصرفها على المخدرات اللى بطفحها وسممت جسمى وافكارى. سرقت ابويا وامى واخويا وفى يوم جالى الشيطان ووزنى..........واتفقت انا واصحابى اننا نسرق شقة وحدة عجوزة. طلعنا وسرقناها كل اصحابى نطوا من البلكونة. الست صحيت من النوم شفتنى وبدأت تصرخ. مسكت ايدى قتلتها بدون ما اشعر وجريت وهربت وتأيدت القضية ضد مجهول لغاية ما جيه اليوم والبوليس قبض علينا فى قضية وعملية تانية. تفتكر يا ابونا ربنا يسامحنى عنها وممكن آخد جسده ودمه
ابونا:مسكين يا ابنى ربنا رحيم وحنين بس متنساش انه عادل وأجرة الخطية موت. لازم تموت عن خطاياك ولازم تعترف على الخطية ده امام الناس علشان ربنا يغفرهالك
مجدى:بس كده يبقى انا حكمت على نفسى بالموت وممكن يعدمونى
ابونا:أهون يا ابنى من الموت الأبدى. صحيح هتموت موت الجسد بس هتعيش حياة ابدية مع المسيح. صلى يا ابنى وفكر وراجع نفسك ده لو انت عايز تاخد جسد ودم المسيح وتتحد بيه. دم المسيح وجسده يا ابنى غالى لأنه ........بالغالى تعالى يا ابنى اصليلك واقرالك التحليل
((يخرج ابونا من الزنزانة))
الكورال ترنيمة
الشيطان: ايه يا مجدى تصدق برضه الكلام اللى بيقولهولك ابونا ده. ده كلام فارغ ده الجنان بعينه
مجدى:اعمل ايه
الشيطان:اقولك تعمل ايه........السجن.........وسافر اى بلد واهرب لحياتك........وهناك اعترف بخطيتك ده مفيش حد هيحاسبك وهتنجى من حبل المشنقة
مجدى: بس كده انا حرمت نفسى من جسد الرب ودمه ولو اخذته وخدرت ضميرى ومعترفتش هبقى مجرم فى جسد الرب ودمه اعمل ايه اعمل ايه
(( نيام مجدى))
العذراء:سلام لك يا مجدى
مجدى:مين
العذراء:انا ام الرب. ربنا ارسلنى لك علشان اقولك مستنينك فى السماء. والسماء منتظراك. مكانك معد
مجدى:مكانى انا ؟ يا سلام يا عذراء اد ايه انت طمنتينى
العذراء: ربنا بعتنى لك علشان صلوات ابونا لوقا ميخائيل ودموع ابوك وامك واخواتك وحبايبك اللى بيصلوا من اجلك. تشجع يا ابنى واعترف عن خطاياك وانا هكون معاك لاستقبل روحك الطاهرة بعد توبتك امام ابونا وتحديك للموت. تشجع والرب معك واوعى تضيع فرصتك فى سماء الرب. الرب معك الرب معك
مجدى:اشكرك يا رب اشكرك يا رب اشكرك يا عذراء يا امى. يا شويش يا باشا انا عايز اعترف. انا قتلت انا مجرم انا خاطى انا خاطى. انا استحق الموت سامحنى يا رب سامحنى يا رب
الكورال ترنيمة
(( يدخل مجدى المسرح .........الحمراء ليتقابل مع ابوه وامه وابونا.
مجدى:متبكيش يا ابويا ولا انت يا امى. افرحولى انا شفت الست العذراء وقالتلى مكانك موجود فى السماء. انا قلت لابونا وقلت اعترافى كامل امامه وامام الناس وامام المسيح. قلى مع السلامة يا ابونا وسامحنى وخليك راضى عنى عشان ابقى مرتاح
الاب:الله مسامحك يا ابنى دلوقتى اقول انا ليه ابنى فخور بيه. راجل هيكون ضيف السماء وشفيع لينا كلنا امام عرش المسيح. اذكرنا امامه يا ابنى
(( يحضن مجدى ابوه وامه ويبوسه فيه))
ابونا:سلام المسيح يا ابنى يبقى معاك.........ومتخفش من الموت. ده الطريق الضيق اللى تدخل منه لملكوت ابدى يا ابنى
مجدى:صلى من اجلى يا ابونا وباركنى وحاللنى عن كل خطية فعلتها بمعرفة او غير معرفة بقصد او بغير قصد
ابونا:الرب يحالك ويباركك يا ابنى يا ابن المسيح
((يبداء ابونا بأنه يبوس ايد مجدى مع الابرار والشهداء يا ابنى مع القديسين مع فرح السمائين فى احضان المسيح))
الضابط:يا مجدى انت نموزج.......... للشباب وحياتك دى درس كبير للشباب اللى زيك. بقالى سنين فى مهنتى دى .........من جوايا زى اعترافك على نفسك يا ابنى وتوبتك وحرصك على آخرتك وانك ترضى ربنا وضميرك
مجدى:صدقونى انا فرحان ومش خايف ابدا لى اشتهاء ان انطلق واكون مع المسيح، لى اشتهاء ان انطلق واكون مع المسيح.........
((يخرج مجدى من المسرح فى وداع اخير))
الكورال: بالاحضان الأبوية
(( السماء تدخل الست العذراء ومعاها مجدى ليستقبله السيد المسيح فى بهاء ومجد بعدها المنظر الأخير))

مشهد 4................
موسيقى..........وانا فى طريقى
((إثنين اصحاب (ولدين وبنت) واقفين ياكلوا سندوتشات ويتكلموا ويضحكوا ثم يدخل طفل على المسرح فقير ويطلب منهم اكل))
محب:يا حرام خذ يا حبيبى
سامح الواد التانى: ياخد الأكل من الواد مرة تانية......امشى من هنا إحنا ناقصينك
البنت:ياه ده انا قرفت آكل دلوقتى......ايديه وسخة. مش عارفة اللى زى ده سايبينه ماشى فى الشارع ازاى ؟ ده لوحده ميكروب
محب الواد: يا جماعة ما تبقوش قاسيين كده..... لما نشوف الفقير.........واشعر واشوفه بعين يسوع
سامح الولد التانى:آه هيوعظنا الأخ......وسمم لنا اللقمة اللى هناكلها
مونيكا البنت:انت هتتفتح..... مش ناقصين خوتة دماغ كفاية علينا المحاضرات
(( يحي طالب))
زميلهم: عرفتوا الأخبار
كلهم:إيه خير
الولد مينا:عم فوزى اللى بيعملنا الشاى فى الكافتريا حصلتله حادثة ووقع من السلالم ورجله انقصرت
الفرقة: So ?
الولد سامح: ايه so دى ؟ المفروض ان حد مننا يروحله
الولد محب الكويس:طب ده راجل على قد حاله هيشتغل ازاى ويجيب فلوس لبيته........ هيعول عياله ازاى...... ده لازم نلمله مبلغ ونروح نزوره
الفرقة: انا شخصيا منفضة المصروف اللى باخده يكفينى على الأكل والسجاير
البنت جيسيكا: بصراحة ...........ليه رب اسم الكريم وبلاش..........وجع الضمير وكفاية علينا المحاضرات اللى زى السم
الولد محب: طيب يا ريت نتقابل بعد المحاضرة علشان نتعرف ونشوف هنعمل إيه ؟
الفرقة:ياللا نروح بسرعة ده الدكتور تلاقيه دخل المحاضرة
اسحق: بقلكم يا جماعة انا معايا آخر دفتر تبرعات للكنيسة ةاحتياجاتها وجزء منها لإخوة الرب.....
الفرقة:يا سلام آهى....... دى ولا.........مكتوبة
مونيكا:يا خويا دول بيطلعولنا من فين
محب الولد الكويس:ده ربنا بيديكى فرص كثيرة علشان تاخدى بركة. دى اللى معانا كله من إيدين ربنا (من يدك وأعطيناك)
سامح الولد التانى: يا عم احنا ايه عرفنا الفلوس دى بتروح فين ؟
إسحق:يا ساتر يا رب عليك.......قد كده انت مش واثق فينا ؟
الولد سامح:انت بتقول الفلوس دى هتروح فين ؟
إسحق:قلت للكنيسة واحتياجاتها وجزء كمان لاخوة الرب
الولد سامح:سيب يا خويا الكنيسة واحتياجاتها.......الكنيسة.........واحنا بقة إخوة الرب
الفرقة:يضحكوا كلهم
محب الولد الكويس:إدينى يا إسحق ظرف من الظروف اللى معاك
إسحق:متشكر على عطاياك وربنا يعوضك
جيسيكا:يا نهار ابيض الوقت خدنا ده الدكتور زمانه دخل المحاضرة .............
السماء ou ou ايه ده احنا فين ....
محب:احنا فى السماء.....اللاه قد ايه السماء جميلة. اسحق وسامح مونيكا جيسيكا....قوموا احنا فى السماء
اسحق:اللاه يا سلام قد ايه يا رب مكانك جميل
محب:يا سلام اللى بيفكر فى مجد السماء يحتقر العالم بكل ما فيه
اسحق:العالم ده مايساويش اى حاجة......اللى عايز الفرح السمائى ويعيش مع المسيح لازم يدوس على العالم وحكمة ليك يا صاحب....انك تحط الأبدية قدام عنيك
محب:حياتك فى يوم من الأيام مصيرها تنتهى
إسحق:وتقول للرب أمين تعال ايها الرب يسوع. قوموا يا جماعة سامح جيسيكا مونيكا
كلهم:ايه ده احنا فين ؟
محب: احنا فى السماء
سامح:يا نهار إسود
جيسيكا:يعنى احنا متنا ؟ .......يعنى خلاص..........الأرض تانى
مونيكا:ايه ده.....ده انا متخيلة انى هخلص الجامعة واتخطب واتجوز واعيش حياتى ودنيتى......ده لسة صغيرة على الموت
محب:يوم الرب كلص فى الليل هكذا يجئ
مونيكا:...........يا ترى ربنا هيقبلنى ولا لآ
جيسيكا: أيوة ده ربنا حنين
محب:يا ملاك الرب انا اسمى محب
اسحق:وانا اسمى اسحق
سامح:وانا اسمى سامح
مونيكا:وانا اسمى مونيكا
جيسيكا:وانا اسمى جيسيكا يا ترى اسمنا موجود فى سفر الحياة ؟
((الملاك يفتح........ويدخل محب وإسحق ويقفل الحراب على الباقى))
الشيطان:حبايبى.........كنتوا فاكرين الدنيا بتاعتكم وعايشنها بالطول والعرض. عميت قلبكم وطفيت الخير والحب وخليتكم جافيين وقاسيين. خربتكوا بالغباوة والغشاوة....... تعالوا معانا عيشوا فى الظلمة اللى عشتوها فى الأرض.

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]