منتدى شباب مسرح القديس بروفوريوس بديروط الشريف
مرحبا بوجودك معنا فى منتدى مسرح القديس بروفوريوس يشرفنا انضمامك الى فريق برروفوريوس بالتسجيل معنا فى المنتدى ومشاركتنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بوجودك معنا فى منتدى مسرح القديس بروفوريوس يشرفنا انضمامك الى فريق برروفوريوس بالتسجيل معنا فى المنتدى ومشاركتنا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

اسكتش بطرس ويهوذا

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

1اسكتش بطرس ويهوذا Empty اسكتش بطرس ويهوذا الخميس 9 فبراير - 7:47

Admin

Admin
Admin

اسكتش بطرس ويهوذا

يهوذا وبطرس
يفتح الستار عل شخص واحد يقف
1: انا خلاص كرهت عشتي ومش قادر اكمل انا فاشل في كل حاجة في شغلي طردوني وقالولي اني فاشل وفي البيت قالولي انت مش نافع في اي حاجة وكل اصحابي قالولي انت تروح تموت احسن انا مابقتش عارف اعمل ايه
يظهر صوت خفي
الصوت: يا فاشل يافاشل
1: ايه ده انت مين وعايز ايه
الصوت: انا واحد بحبك وعايز مصلحتك
1: وانت باي حق تقولي يا فاشل يا فاشل انت عرفت منين اصدي انت ازاي تقولي كده
الصوت: يعني هي جات علي ماكل الناس بتقولك يافاشل ثم انا مش عايزك تزعل مني انا بحبك وعايز مصلحتك
1: بتحبني وعايز مصلحتي طاب منين وانت اصلا ماتعرفنيش
الصوت: معرفكش ازاي د انا عارفك وعارف كل حاجة عنك
1: عارف كل حاجة عني طب منين
الصوت : مش مهم ازاي ومنين المهم اني انا عايز اريحك من الهموم الي انت فيها
1: وهاتقدر قصدي ازاي ده انا كلي هموم وبلاوي انت ماتعرفش حاجة
الصوت: لا لا لا ماتقولش اني ماعرفش حاجة انا اعرف حاجات بسيطة بس برضة
1: حاجات بسيطة زي ايه مثلا
الصوت: ذي مثلا انك مش ناجح في شغلك والمدير مش طايقك وان صاحبك حبيبك احسن منك وانك بتغير منه ورحت لمدير تقوله حاجات في صاحبك هو ماعملهاش وبسبك المدير طرد صاحبك وكمان عمال تاخد فلوس وتستلف من الناس عشان تسد لخزنة الي انت واكلها والعة و .......
1: بس كفايه امال لو كنت تعرف عني كل حاة كنت هاتقول ايه انت مين يا عم انت وعايز ايه
الصوت: ده انا لسه مكملتش ومقولتلكش ان صاحبك عرف ومش طايقك بعد الخيانة الي انت عملتها وطبعا الناس اللي انت بتستلف منهم الفلوس عوفوا حقيقتك وناوين يخربوا بيتك
1:يا عم كفاية انا مش ناقص انا الي في مكفيني
الصوت: انا عارف ان انت تعبان و عايز ترتاح من كل البلاوي دي عشان كده انا جاي اريحك
1: وهو منهار تريحني ازاي بس انا كده ضعت وانتهيت
الصوت: انا عندي حل يخليك ترتاح و متفكرش كتير في المشاكل وتنسي نفسك
1: ايه هو الحل ده الحقني يه ابوس ايدك
الصوت: الحل انك تنتحر تموت نفسك وبكده مش هاتفكر في اي مشكله وانت مش هاتحس باي حاجة هي زي شكة الدبوس بالظبط
1: انتحر ؟ فكرك هو ده الحل
الصوت : صدقني انا خايف عليك هو ده الحل وانا مش هاسيبك حتي بعد ماتموت انا هاستناك تيجي وترمي في حضني يا حبيبي
1: فعلا يظهر ان هو ده الحل الوحيد ومفيش غير كده
تغلق الستارة ثم تفتح علي الشخص وهو يحاول ان ينتحر بالشنق وفي اخر لحظة يسمع جرس الباب
1: يه وده وقته يعني انا عايز اموت وانا مرتاح مش عايز ازعاج
يظل جرس الباب يرن
1: حاضر حاضر هو مفيش صبر خالص
يذهب ليفتح الباب
1: ايه يا عم في ايه مش قادر تستني شويه
الجار: انا اسف بس انا كنت عايز منك حاجة مهمة جدا
1: حاجة ايه ان شاء الله
الجار وهو ينظر الي المشنقة : واضح ان انا جتلك في وقت مش مناسب واضح ان كان عندك شغل
1: بقولك ايه خش في الموضوع انت عايز ايه بالظبط
الجار : انا مش عايز حاجة منك انا بس كنت جايبلك جواب كان جايلك وانت مش موجود وجيت ادهولك بس واضح فعلا انت مش فاضي ومش عايز حاجة مني
ثم واضح انك واخد قرارك واخترت طريقك
ينظر 1 الي المشنقة بحزن ثم يقول : فعلا انا اخترت طريقي ومش عارف ارجع عنه
الجار: انت عارف انك بتفكرني بقصة قديمة كلنا عارفينها لكن ماحدش فكر انه يتعلم منها اسمع القصة ديه وانا هاسيبك بعدها تختار الطريق الي انت عايزه
قصة غريبة قوي حصلت وبتحصل كل يوم خيانة وانكار
يبدا في التراجع ثم ينسحب الشخص والجار من المسرح وتغلق الستارة ثم تفتح الستارة علي بطرس وهو يبكي ثم يدخل عليه يهوذا
يهوذا : بطرس انت اليه الي بتعمله هنا ومالك عمال تعيط ليه
بطرس: اصلك م عارف حاجة اللي قالهولنا الرب يسوع واحنا بنتعشي حصل وعملت الي عمري ما كنت متحيل اني اعمله انكرته يا يهوذا انكرت الانسان الي مشيت معاه وشفت معجزاته وشفت كان بيعمل ايه مع الناس ومع اول زنقة قولت ماعرفوش ولما قولت بيني وبين نفسي انا ازاي اعمل كده ولازم اعترف واكون سعيد وانا باقول اني اعرفه لقيت الناس بيسالوني ثاني وثالث مرة وانكرته تاني وتالت
يهوذا وهو منهار: احنا ضعنا يا بطرس انا مش قادر استحمل حياتي واناكل ما امشي حاسس ان الناس بتصلي وبتقولي يا خاين انا مش قادر استحمل حياتي يا بطرس انا نفسي ارتاح
بطرس: انا ندمان علي الهي عملته يا يهوذا ونفسي ان الزمن يرجع تاني وانا مش مكن اعمل كده تاني
يهوذا: يا ريت يرجع الزمن تاني يا صاحبي بس مفيش فايده الندم مش هايفيد احنا مانستحقش نعيش يا بطرس احنا لاوم نموت يا بطرس لازم نمزت
بطرس : نومت لا لا يا يهوذا اكيد فيه فرصه تانية مش مكن تكون هي ديه النهاية اكيد فيه حل
يهوذا: مفيش حل يا بطرس هي ديه النهايه واحد خان والتاني انكر ازاي نعيش ازاي نوري وشنا لناس بعد الي حصل
بطرس: لا يا يهوذا ماتقول كده مش مهم الناس تبص ازاي المهم اله هايبص عليك ازاي
يهوذا: الله يبص علي ازاي مش مكن ربنا يبص علي مش مكن ربنا يغفرلنا الي احنا عملناه انا اخترت طريقي يا بطرس وده الطريق الوحيد ومفيش غيره
بطرس: غلط يا يهوذا الي انت بتقوله ده في طريق تاني
يهوذا: طريق تاني طريق ايه ده
بطرس: طريق التوبه يا يهوذا وطريق الحياه تعال نرجع ونتوب ونصلي لرب يسوع وهو يغفرلنا ومش بس هايغفرلنا ده كمان هاينسي الي حصل
يهوذا: وهو يضحك ينسي انت اكيد اتجنت هو مش ممكن ينسي واحنا خطيتنا كبيرة قوي يا بطرس اسمع كلامي مفيش امل ماتحاولش
بطرس: مفيش خطية كبيرة وصغيرة يا يهوذا احنا صحيح عملنا حاجة اكيد زعلته لكن في امل في رجاء في طريق الحياه
يهوذا: طريق الحياه ؟ طريق الحياه ؟ قول طريق الموت
بطرس: ايوه طريق الحياه يا يهوذا تعال نروح للحياه
يهوذا: مش ممكن يا بطرس انا اخترت طريقي طريق الموت علشان ارتاح
بطرس: مش ممكن ترتاح يا يهوذا تعال معايا للحياه الابديه
يهوذا: لا يا بطرس انا ماشي رايح في طريقي
بطرس : تعال يا يهوذا بلاش تعمل كده الرب يسوع هايغفرلك
يهوذا : خلاص يا بطرس القصة خلصت
بطرس : لا يا يهوذا
يهوذا : الموت يا بطرس
بطرس : الحياة يا يهوذا

.......................
تغلق الستارة ثم تفتح علي الشخص والجار
الجار: شفت القصة القصة ديه ديه مش ليك لوحدك القصة ديه لكل واحد قاعد انت قدامك اختيارين اوعي تقول ان خطيتك كبيرة مش ممكن تتغفر وتعمل زي يهوذا يهوذا اختار الموت الموت الابدي كان ممكن يكون زي بطرس اللي اختار الحياه الحياه الابديه لكنه اختار انه يموت واكيد انتوا عارفين ان بطرس بعد كده بقي ايه وازاي فعلا ان الرب يسوع مش بس غفرله لكنكمان نسي اللي هو عمله . مهما كان اللي جرالك دايما في طريق الحياه دريق الرجاء توب وصلي واكيد الرب هايغفرلك وهايغيرلك حياتك

https://masrahnaa.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]