منتدى شباب مسرح القديس بروفوريوس بديروط الشريف
مرحبا بوجودك معنا فى منتدى مسرح القديس بروفوريوس يشرفنا انضمامك الى فريق برروفوريوس بالتسجيل معنا فى المنتدى ومشاركتنا

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مرحبا بوجودك معنا فى منتدى مسرح القديس بروفوريوس يشرفنا انضمامك الى فريق برروفوريوس بالتسجيل معنا فى المنتدى ومشاركتنا
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

مسرح عرائس (مسرحيه علمنى)

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

1مسرح عرائس (مسرحيه علمنى) Empty مسرح عرائس (مسرحيه علمنى) الأربعاء 23 مايو - 4:24

Admin

Admin
Admin

مسرحية علمني ؟

الشخصيات :

مشمش

مشمشه

جدو فهيم

مطاوع

هنداوى

الفصل الاول ( علمنى اشوف الحجات الحلوة اللى فى غيرى )

مشمش: انا اصحى الصبح بدرى اخرج فى الضل واجرى اجمل هوا يدخل صدرى ولسه فى ناس نايمين هوا هوا تن هوا هوا تن تن )

ايه دة محدش صحى خالص لسه كدة انا احسن واحد هنا انا الوحيد اللى بصحى بدرى انا شاطر خالص بالص فالص

طب اعمل حالا انا زهقااااااااان يا اصحابى اه انا احسن حاجه اعملها اول مقوم من النوم انى العب كورة فى الشارع صح كدةاجيب الكورة والعب بقا

هيه يشوط الكورة بيدة تخبط فى الازاز ( ازاز مكسور )

يا خبر ابيض الازاز انكسر زمان مشمشه هتطلع تزعقلى

مشمشه : انتا يالى اسمك مشمش انتا روحت فين

مشمش( يتجه بعيداااا عنها ويخاف ) انا انا انا مش انااااا

مشمشه : يسلام يسلام امال انتا تبقى مين يا سى مشمش

بتلعب بالكورة الصبح كدة مش عارف ان فيه ناس نايمه حرام عليك

مشمش: لاء مهو انتو لازم تصحو اشمعنا انا صحيت وبعدين لازم تبقى نشيطه يا مشمشه . واحنا خدنا الاجازة بقا وعايزين نلعب كتيييييييير

مشمشه : يسلام انا هقول لجدو فهيم وهو يتصرف معاك يا جدو يا جدو نى يا جدو

جدو فهيم : فيه ايه يا ولااد بتزعقوا ليييه

مشمش : يا جدو مشمشه ضربتنى ( يتصنع العياط ) ويقوم بحركات مضحكه من وراء جدة )

جدو : معقوله ليه كدة يا مشمشه

مشمشه : متصدقوش يا جدو مشمش بيكدب هو اللى كسر ازاز الاوضه بتاعتى وانا نايمه ولما جيت اقولك كدب

جدو : ينفع كدة يا مشمش انا زعلان منك

مشمش : لاء خلاص خلاص يا جدو انا اسف خالص مش هعمل كدة تانى حقك عليا يا مشمشه انا هصلحلك الازاز من مصروفى متزعليش بقا انا كنت عايز اصحى الناس كلها عشان يبقى عندهم نشاط زى كدة ويلعبو ويفرحو

جدو : غلط يا مشمش انتا ناسى ان فيه ناس شغلها بليل ومحتاجين ينامو وناس تانيه لسه مخلصتش امتحانات انتا بصيت لنفسك وبس ومخدتش بالك من الناس اللى حواليك ظروفهم زى ظروفك ولا لاء

مشمشه : اه يا جدو صح وفيه حاجه كمان مشمش بيتكلم كتير على اصحابه ومحدش عاجبه خالص الا نفسه

جدو : ليه كدة يا مشمش

مشمش : الصراحه بقا الصراحه بص بقا ياجدو بص . انا يا جدو مش لاقى حد احبه خالص كل اصحابى فيهم عيوب عشان كدة قررت ابقى لوحدى والعب لوحدى الصبح بدرى ومكلمش حد من اصحابى خالص وهفضل كدة لوحدى طول عمرى . انا هصاحب واحد بس هو الوحيد اللى يستاهل اصاحبه

جدو فهيم : ومين دة يا مشمش

مشمش: انا

جدو فهيم : انتا

مشمش : ايوة انا انا الوحيد اللى استاهل انى اكلمه عشان كدة سعات بكلم نفسى . وبنصحنى ؟. وسعات بضربنى كمان! ولما ببقى مبسوط من نفسى بجبلى هديه

جدو : ههههههههههههه

مشمشه : مش بقولك يا جدو اتجنن

جدو : غلط يا مشمش غلط . مش ممكن الانسان يعيش من غير اصحاب

مشمش : اعمل ايه يا جدو كلهم وحشين كلهم فيهم عيوب

جدو : وانتا مش فيك عيوب يا مشمش

مشمشه : لاء فيه نقى مشمش ههههه

مشمش: شوفت يا جدو عشان تصدقنى اهى بتالس عليا يعنى هيا اللىاسمها حلو منتى كمان مشمشه يعنى عندك نقى

جدو : عيب يا مشمش مشمشه بتهزر معاك انتا لازم تعرف يا مشمش انك فيك عيوب كتيرة وقبل متطلع القشايه الصغيرة من عين صاحبك طلع الخشبه اللى فى عينك

مشمش : خشبه خشبه ( يدعك فى عينه ) فين يا جدو الخشبه دى عنيا مش فيها حاجه خالص

جدو : الطوبه دى هيا ادانتك للاخرين يا مشمش

مشمشه : ايوة يا مشمش انتا لازم تشوف الحجات الحلوة اللى فى الناس مش الحجات الوحشه

جدو : لازم تحب اصحابك يا حيبيى لازم . اذا كان السيد المسيح له المجد قالنا نحب اعدائنا ازى بقا منحبش اصحابنا وقريبنا وجيرانا

مشمش: طب ازاى احبهم ياا جدو ازاى

جدو : اتعلم من السيد المسيح . ربنا قالنا لو محبتش اخوك اللى انتا شايفه على الارض قدامك ازاى هتحبنى وانتا مش شايفنى

مشمش : طيب يعنى انتا قصدك يا جدو انى ادور على الحاجه الكويسه فيهم واحبها

مشمشه : ايوة يا مشمش وتبطل بقى تبص على الحجات الوحشه بس كل واحد ليه عيوب وليه مميزات واللى بيحبك مش هيحبك عشان انتا ذكى او شاطر او بتلعب كورة حلو لكن هيحبك عشان انتا بتحبه من قلبك

جدو : وعشان تحب كل الناس لازم تتعلم الحب من منبع الحب اللى هو ربنا

مشمشه : حب كل الناس يا مشمش واخلص فى حبك تلاقى كل الناس تحبك

جدو + مشمشه : ها اتعلمت يا مشمش

مشمش : اتعلمت

جدو + مشمشه : والدرس ايه يا مشمش

مشمش : عيوب عيوب وايه يعنى المهم احب الناس واخلص فى حبى

ترنيمه .................................................. .....................................

الفصل الثانى

علمنى يا رب اصلى ؟

مشمشه : تسمع جرس الكنيسه ( ترن ترن ترن ) ايه دة جرس الكنيسه بيضرب النهاردة فيه قداس لما اقوم بسرعه اصحى مشمش عشان يحضر القداس

مشمشه : تصحى مشمش ( مشمش مشمش . انتا يا مشمش اصحى بقا اصحى

مشمش : حرام عليكى سيبنى انام بقا سيبنى يتاوب

مشمشه : اصحى يا مشمش عشان نروح الكنيسه النهاردة فيه قداس قوم بقا بسرعه

مشمش : مش قادر اقوم روحى انتى سيبنى انااااااااام بقاا

مشمشه : لاء لازم تيجى يا مشمش انتا بقالك كتير مش بتروح الكنيسه

مشمش : يا مشمشه حرام عليكى لسه بدرى انا هنام شويه واروح

مشمشه : مينفعش لازم تروح حالا انتا رايح تقابل ربنا لازم تروح بدرى

مشمش : يزعق ( حرام عليكى بقا حرام الله عايز انا م بقا عايز انام

مشمشه : يا جدو يا جدو

مشمش : بتقولى لجدو ليه بقا حالا اهىء اهىء اهىء

جدو : يدخل ( فيه ايه يا ولااد مالكم بتزعقو ليه على الصبح كدة )

مشمش : نى ياجدو نى مشمشه بتصحينى ومش عارف انام خالص بالص

مشمشه : يا جدو بصحيه عشان يحضر القداس ويتناول لكن هو مش عايز يروح

جدو : ازاى الكلام دة يا مشمش يا حبيبى لازم تروح الكنيسه بدرى عشان تقابل ربنا

مشمش : منا يا جدو كنت سهران طول الليل امبارح اعمل ايه

جدو : اه فعلا كنت سهران بتتفرج علىالتلفزيون وبتلعب على الكمبوتر وناسى ميعاد ربنا خالص

مشمش : ميعاد ربنا ؟؟ ( يهرش) ميعاد ايه يا جدو انا مدتيش مواعيد خالص بالص

مشمشه : لاء يا سى مشمش ربنا هو اللى مدينا ميعاد عشان نقابله والمفروض اننا منتاخرش عليه

جدو : انتا يا مشمش اول يوم فى المدرسة بتروح بدرى ولا متاخر

مشمش : لاء يا جدو انا اول يوم فى المدرسة صدقنى بروح اول واحد فى المدرسة عشان اقف فى الطابور اول واحد واغيظ اصحابى

مشمشه : طيب يا مشمش لو انتا رايح رحله هتصحى امتى

مشمش : لا انا لو رايح رحله مش بنام اصلا وبتنى صاحى احلم بالرحله وحلاوتها واروح عند الاتوبيس اول واحد

مشمش : ايه الاسئله دى كلها

جدو : يعنى يا مشمش لما تروح المدرسة بتروح اول واحد ولما تيجى تروح رحله تروةح اول واحد ولما تدى ميعاد لصاحبك تروح فى ميعادك

لكن لما ربنا يدينا ميعاد تروح متاخر

مشمشه : ينفع يا مشمش

مشمش : ايه دة معقوله لاء طبعا مينفعش حتى ربنا يزعل منى

جدو ك فعلا هو ممكن يزعل يا مشمش عشان انتا مش مهتم بيه احنا فى القداس يا حبيبى بنقابل ربنا ولازم نبقى فىاحسن صورة ممكنه ومستعدين ومعترفين

مشمش : موايه يا جدو متعرفين ازاى يا جدو اااااااااه يعنى اقابل اى حد اقوله اذيك انا مشمش بحب لعب الكورة وبكسر ازاز اى بلكونه ههههههه

جدو : بلكونه ايه يا مشمش اللى هتكسرها يا ابنىانا بقولك اعتراف اعتراف

مشمش : صدقنى يا جدو مقتلته مقتلتوش مقتلتوش مقتلتوش انا هعترف يا سيادة القاضى ان المتهم الواقف امامكم هو هو

مشمشه : هو أي ه يا سى مشمش انتا هتمثل علينا جدو بيقولك اعتراف فاكر يا مشمش لما اتخانقت مع صاحبك هنداوى وانا قلتلك مينفعش تتناول الا لما تقول لاابونا وتعترفله

مشمش : اااااااااااااااااااااااه

مشمشه : اهو دة بقا الاعتراف يا سى مشمش انك تروح تعترف بالخطايا اللى عملتها عشانربنا يشيلها عنك ومتعملهاش تانى

جدو : ايوة يا مشمش عشان تتناول وربنا يشيل عنك خطاياك ربنا بيقولنا لو اتخانقت مع اخوك اترك قربانك على المذبح وروح صالحه الاول

مشمش : صح يا جدو كلامك مظبوط قوى . بس بس

جدو : بس ايه يا مشمش

مشمش : انا يا جدو بروح الكنيسه وبلاقى اصحابى كلهم واقفين برة بقف معاهم

جدو : لا لا لا مينفعش خالص يا مشمش انتا رايح لربنا ولا رايح لصحابك

مشمش : لربنا طبعا

جدو : خلاص تبقى تخش جوة الكنيسه وتسمع كلام ربنا وتقول الالحان مع الشمامسه عشان تسبح ربنا وربنا يحبك

مشمش : خلاص يا جدو انا هروح حالا الكنيسه وهجيب تونيه والبس شماس كمان وهحفظ كووووووووووووول الالحان

جدو : شاطر خالص يا مشمش

مشمشه : يعنى خلاص اتعلمت يا مشمش

مشمش : اتعلمت

جدو : والدرس ايه يا مشمش

مشمش : اتعلمت انى هصحى بدرى واروح كنيستى واقول لربنا جايلك يا ربى .

ترنيمه :................................................. ...........................................

الفصل الثالث :

ها ها ها

الواد مشمش دة فكرنى بحكايه قديمه قوى لازم احكيهالكم حكايه واحد اسمه هنداوى وواحد اسمه مطاوع

هنداوى دة كان ساكن مدينه فقيرة ومكنش فيه شغل ولا فلوس

وفى يوم من الايام جه هنداوى وقال لمطاوع

هنداوى : يا مطاوع يا خويا القريه هنا مفيهاش فلوس خالص نعمل ايه لازم حد فينا يشتغل ويجب فلوس وواحد فينا يقعد فىالبيت عشان ميتسرقش من اللصوص

مطاوع : فعلا يا هنداوى هو دة الحل الوحيد لازم حد فينا يشتغل

هنداوى : طيب انا هروح هروح البلد اللى جنبنا فيها ناس اغنيه كتير وممكن يشغلونا وانتا خليك هنا وانا كل مقبض هبعت ليك الفلوس

مطاوع : ماشى كلامك ياله ربنا معاك

جدو : وراح هنداوى وسافر للبلد اللى جنبهم عشان يشتغل وقعد يدور على شغل يدور على شغل لحد ملاقى راجل عندة قصر كبير وطلب هنداوى منه انه يشتغل عندة

هنداوى : لو سمحت ممكن اشتغل عندك مقابل انك تدينى فلوس كل شهر

السيد : عايز تشتغل عندى .... اااااااها انا موافق لكن بشرط

هنداوى : اى شرط انا موافق عليه

السيد : مش تسمع الشرط الاول

هنداوى : طيب هو ايه الشرط

السيد : شرطى الوحيد انك تمضيلى على العقد دة

هنداوى : عقد عقد ايه

السيد : اتفاق بينى وبينك انك لو غضبت عليا مش هتقبض فلوس وهتدفعلى 1000 جنيه

هنداوى : وانااجيب الفلوس دى كلها منين انا مش معايا الفلوس دى

السيد : وانتاا زعلان قوى كدة ليه انتا هتغضب عليا .. شكلك كدة مش بتاع شغل

هنداوى : لاء لاء هشتغل هشتغل لكن. لو انتا اللى غضبت عليا ؟

السيد : لو انا اللى غضبت عليك ادفعلك 1000 جنيه

هنداوى: موافق اتفقنا

جدو : وفعلا يا ولااد اشتغل هنداوى عند الراجل الغنى بكل ضمير واخلاص لكن اللى حصل انه

السيد : انتا انتا يا هنداوى قوم قوم

هنداوى : ايوة ياسيدى محتاج حاجه

السيد : انتا جاى هنا تنام ولا ايه قوم ياله اجمع القمح

هنداوى حاضر حاضر حالا هروح

جدو : وراح هنداوى وجمع القمح زى مطلب السيد والعمال كلهم روحوا ومفضلش غير هنداوى لوحدة

السيد : انتا يا هنداوى انتا قاعد قوم كمل جمع القمح

هنداوى : يا سيدى مفضلش حد من العمال كلهم روحوا والدنيا ضلمت

السيد : انتا شكلك غضبان

هنداوى : لا لاء غضبان لالالالالا انا فرحان حتى بضحك اهو هههههههههه

لكن يا سيدى مفيش شمس

السيد : لكن فيه قمر قوم يا هنداوى بطل كسل

جدو : وراح هنداوى يجمع القمح لوحدة تحت ضوء القمر ولم يعطيه فرصه للراحه ابدا

ورجع هنداوى تعبان جدااا وعايز ينام ولسه هينام

السيد : قوم يا هنداوى يا هنداوى

هنداوى : حرام بقا عايز انااااااااااااااام تنام ايه النهار طلع قوم اشتغل مع العمال واكل الاغنام وبعدين اسقى الزرع ونضف الجنينه وبعدين تعالىاعمل الاكل فىالشقه

هنداوى : حرام عليك انا مستريحتش عايز استريح شويه هو انتا مشغلنى عندك عبد انا مش شغال

السيد : انتا نسيت الاتفاق اللى بينا

انتا غضبت عليا وعشان كدة انتا لازم تدفعلى 1000 جنيه لكن انا اشتغلت عندك والمفروض اقبض منك مش ادفعلك

السيد : دة كان اتفقنا هتدفع ولا احبسك

هنداوى : بحزن ( خلاص انا انا هروح بلدنا وهبعت اخويا يشتغل مكانى 3 سنين بدون مقابل

السيد : انا موافق لكن لو مجاش انا هحبسك

جدو : ورجع هنداوى وهو زعلان وراح لاخزة وحكاله على اللى حصله

مطاوع : ضحك وقاله ميهمكش حاجه انا هروح وهشتغل مكانك

هنداوى : كن انتا ذنبك ايه تشتغل 3 سنين من غير فلوس

مطاوع : انتا اخويا ولازم نضحى من اجل بعض متخفش انا رايح سلام

جدو : وراح مطاووع يششتغل عند السيد واشترط مطاوع انه يكتب نفس العقد اللى مضاه هنداوى والسيد استغرب

السيد : ازاى انتا موافق علىالشرط بتاعى

مطاوع : ايوة يا سيدى موافق جداا دا احلى شرط انى مغضبش عليك خالص ولو غضبت ادفه 1000 جنيه او اشتغل عندك 3 سنين وانتا لو غضبت عليا تدفعلى 1000 جنيه فورا

السيد : هاهاهاها موافق موافق ههههههههه

جدو : ومضى مطاوع والسيد على الاتفاق ولكن ما حدث كان غريبا وغير متوقع

مطاوع : ( نائم يشخر )

السيد : انتا انتا قوم اصحى خربت بيتى قوم بقا

مطاوع ط ايه فيه ايه عايز انام

السيد : تنام تنام ايه الناس كلها جمعت المحصول الا انا المحصول هيبوظ فىالارض قوم اشتغل بقا

مطاوع : اكيد هشتغل امال انا جاىليه لكن بعد ان افطر واشرب وانام تانى لانى تعبان جدا ( يتاوب ) هيا الدنيا هطير

السيد : تنام تانى ازاى قوم قومممممممحرام عليك

مطاوع : سيدى انا حاسس انك غضبان انتا فعلا غضبان

السيد : غضبان غضبان اازاىانا اغضب لالالالالا انا معرفش اغضب

مطاوع : اها انا بحسب

ينام

السيد : يشد فى شعرة .

جدو : وعاش مطاوع فىالقصر مبعملش اى حاجه غير انه نايم وبياكل وبيشرب وينام

لحد ما فى يوم جه ضيف عند السيد وقال له

انتا يا مطاوع روح ادبح لينا ما يعجبك من المزرعه عشان نكرم الضيف دة

مطاوع : تحت امرك يا سيدى

جدو : وذهب مطاوع ودبح كل الاغنام وكل الفراخ وكل الماشيه التى فى الحظيرة وذهب الناس للسيد لكى يبلغوة ان مطاوع ذبح كل الاغنام جرى السيد علىالحظيرة ليشاهد الذبائح فى كل مكان

وقابل مطاوع

السيد : انت عملت ايه خربت بيتى

مطاوع : اهى مش انتا قلتلى ادبح اللى يعجبك وانا بصراحه كلهم عجبونى قلت ادبحهم كلهم وخلىالغلابه تاكل اهى هههىىىىىىىى

السيد : بانفعال شديد : منك لله خربت بيتى اعمل ايه المحصول وباظ فى الارض الغنم بتاعتى وماتت فاضل ايه تانى

مطاوع " ايه دة انتا غضبان ولا ايه

السيد : انا لالا انا سعيد سعيد جدا

مطاوع : ياااااااااا انا لو اعرف ان ذبح الغنم الثمينه والفراخ الكبيرة والخرفان ذات الصوف الكثيف هتسعدك كنت عملت كدة من زماااااااااااااان

السيد : لالالالالالالالا امشى امشى من قدامى

مطاوع : ببرود : هو انتا غضبان

السيد : غضبان بس انا هطق

مطاوع : انتا كدة خسرت الرهان

السيد : انا خسرت كل حاجه الارض وباظت المواشى وماتت

مطاوع : اهم حاجه صحتك

السيد : فى النازل صحتى راحت امشى من قدامى انتا حر طليق

مطاوع : لكن انا ليا 1000 جنيه لازم استردهم مقابل الرهان

السيد : خد خد 1000 جنيه اهو وامشى ومترجعش هنا تانى

مطاوع : انا همشى لكن لازم افكرك انك انتا اللى زرعت الشوك فىا رضك عشان كدة هتحصد الشوك

لو كنت زرعت خير كنت هتحصد خير كان لازم ارجع حق اخويا هنداوى اللى اشتغل عندك بكل ضمير وانا طردته من غير فلوس وفىا لنهايه اقولك باااااااااااااى

ومترهنش حد تانى ههههههههههههههههههههه

جدو : ورجع مطاوع ومعاه 1000 جنيه واشتغل مطاوع ويا هنداوى وعاشو فى سعاده لانهم كانو بيحبو بعض وبيضحو من اجل بعض

وتوته توته خلصت الحدوته حلوة ولا ملتوته

حوة

ترنيمه .................................................. ........................

البليتشو ؟؟؟؟؟؟؟

https://masrahnaa.yoo7.com

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]